Torsdag

Torsdag er egentlig en hyggelig dag sånn litt over midten av uken. Tors dag fra gammelt av, men han kjenner ikke jeg særlig til.
Torsdag er også dagen for kulturvandring i Halden, men jeg stod over kulturen i dag, dessverre. Litt sent hjemme fra kontoret.
I dag tidlig tok jeg bilen til kontoret i Oslo. Normalt pendler jeg med tog og trives med det selvom NSB ikke er de mest presise på noe som helst. Jeg kan i alle fall slappe av frem til Oslo og bruker bare to timer med toget pluss T-bane til jobben og noe tid på å komme meg til stasjonen på morgenen. I alt ca. 3 timer en vei og det koster dyrt også.
Ved å bruke bilen hjemmefra og kjøre på samme tid som toget fra Halden så er jeg på kontoret etter 1t og 35 min, nesten halve tiden. Det er noe som skurrer her!!
Å kjøre bil til Oslo er egentlig ganske "gøy". Om morgenen rundt 06:00 er det visst fri fart på E6 innover. Rart ikke UP er ute for å titte på den del av varebilene som drar avgårde i lav høyde på E6. Både små og store varebiler med firmanavnet i store bokstaver både på siden og bak raser avgårde med en hastighet som gjør meg langsom der jeg ligger i 110 som er fartsgrensa nå for tiden. Tenker ikke disse sjåførene på at de egentlig er ambassadører for firmaet de jobber i? Det er særlig ett Haldenfirma jeg har lyst til å ringe for å høre om de er så raske med alle sine leveranser eller om det bare er sjåførene som er litt sent ute på morgenen? (Har opplevd disse bilene flere ganger i det siste da jeg nå pendler med bil når togene ikke går som de skal).
Jeg har også alltid lurt på biler med henger, de må ha en ekstra motor med noen hestekrefter ett eller annet sted.  Politiet og vegtrafikkloven minner oss stadig på i avisene om maks 80 for bil med henger med brems og maks 60 hvis den er uten bremser og veier over 300kg. I dag på veien hjem holdt jeg 110 som de andre i høyre felt og der kom det en bil med henger vuggende forbi. Borte ble den der fremme et eller annet sted. Så kom det en med henger som ikke kunne skjule sine ekstra hestekrefter og jeg fikk endelig se hvorfor det går så fort med disse attpåklattene som henger bak. To levende hester på en henger bak en VW-transporter satt nok ny rekord i hesteveddeløp. Det gikk fra den ene fila til den andre og jeg lurer egentlig på om hestene ble litt bilsyke bak der, men de ytet antagelig godt for disse 2 ekstra HK hjalp godt til på farten. Bilen forsvant i det fjerne der jeg holdt meg i køen med lusne 110 på klokka.
I morgen tar jeg hjemmekontor og slipper hele dette rotteracet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Libanesisk kaffe og ost

Kamelkjøtt