14 deilige dager i Tyrkia

Vi har hatt 14 dager med ferie i Kusadasi i Tyrkia og denne gangen reiste vi uspesifisert med Nasar. Det angret vi ikke på :-) Når man velger uspesifisert kan man jo få mange rare opplevelser når man kommer frem til hotellet og det var vi forberedet på. Hadde hotellet vært virkelig dårlig så hadde vi hatt andre muligheter i en by vi kjenner godt. I Kusadasi har vi leid rom/leilighet i mange år så vi reiste med Nasar uten å bekymre oss for hotell i det hele tatt. Dessuten drar vi nesten alltid bare til 2 og maks tre-stjerners hotell. Servicen er ofte på 6 stjerner på et slikt sted. Store fabrikkhotell med masse luksus er bare ikke oss.
Vel fremme ble vi innlosjert på Özka hotell på den "gærne" siden av byen. Vi har i alle år bodd på nærmest Ladies Beach og har vent oss til den siden. Det var natt da vi kom frem og hotellet lå litt opp i åsen fra havna. Utsikten så ut til å være meget god og dette var synet som møtte oss.
I respesjonen ble vi møtt av en meget hyggelig dame som var hotellets eier også. Servicen var satt allerede fra første stund og den holdt gjennom 14 dager.

Som vanlig valgte vi å si nei til kjøling på rommet. Hvorfor bli dårlig i varmen med slike enorme temperaturskiftninger som folk ofte utsetter seg for i ferien? Er det 35 ute bør man ikke ha 20 på rommet. Vi hadde et rom som lå på skyggesiden av hotellet og det var vi glade for. Utsikten fra verandaen der var også ok, men vi drar aldri på ferie for å være på et rom. Når vi kom inn på rommet på kvelden for å sove så la vi oss med åpen verandadør og slapp temperatursjokk som hadde medført rennende neser. Vi opplevde nok av dem ved frokostbordet i dagene som kom.
Bildet her viser vår utsikt fra rommet, men som sagt så er aldri vi på ferie for å benytte rommet. Opplevelser er mye viktigere enn et flott rom med super utsikt.

På terassen som ligger i 3 etasje var det både basseng og spiseavdeling. Utsikten er meget god. Her er kona i ferd med å innta sin frokost.

Det er ikke ille med en slik utsikt fra frokostbordet.
Fra hotellet kunne man ta en Dolmus (minibuss-taxi) til byen eller man kunne gå. Stranda ligger rett ned for hotellet og ved pen gange brukte vi ca. 10 minutter ned bakken. Det hele ligger meget sentralt.
 Vel nede på stranda så det slik ut. Her var det både strand hvor du kunne leie solsenger og en åpen strand hvor du bare la deg ned. På stranda kunne vi ligge å følge med på cruiseskipa som kom og gikk.
Kusadasi er nemlig anløpshavn for mange av de store cruiseskipa som går i Middelhavet og Egeerhavet. Fra havna her går det turistbusser i hopetall til Efesus som ligger under 2 mil unna rett innenfor Kusadasi.

Sirince

Sirince er en liten landsby som ligger ca. 2 mil innefor Kusadasi. Du kjører først til Selcuk og deretter opp i fjellet til Sirince. På tyrkisk betyr dette navnet noe slikt som "pen by". Det er en idyllisk liten plass og de er kjent for sine fruktviner. Er man i området bør stedet absolutt besøkes. Her har vi satt oss ned for å ta en kopp tyrkisk kaffe. Den kokes opp i varm sand og det er gøy å følge med på tilberedningen.

Her står kanna i varm sand og han følger veldig nøye med slik at den ikke skal koke over.
Smaken er det ingenting å si noe på.

Ellers er gatene i Sirince et eneste stort marked om sommeren da mange turister drar hit opp. Vinterstid er det meget forskjellig her og man kjenner nesten ikke igjen stedet.

...fortsettes i ny blogpost...