Morgen i Helsinki

Det er torsdag morgen, rett over 05:00 finsk tid og her sitter jeg med min kopp med brasiliansk kaffe. Innsjekking og sikkerhetskontroll er gjennomført og nå er det bare å nyte sin kaffe og la dagen langsomt smyge seg inn på meg. "Gjernecellene" - de vil så gjerne fungere, men har litt teflonbelegg enda på morgenen. Kaffe som etter sigende skal kurere gruff fikser det vel også slikt at hjernen kommer tilbake til nåtiden etterhvert?
Her ved Gate 19 står det også et sovende fly og venter på oss. Min natt ble tilbrakt på Cumulus hotell rett ved flyplassen og som navnet tilsier så sov jeg som på en sky i natt. Bra senger og ikke en lyd.
Ellers har jeg lært denne uka at om legger til -nen på slutten av et ord så betyr det "den lille"; ssa betyr at noe skjer i, feks. Kuopio(ssa) - det skjer i Kuopio og endelsen -lla betyr på noe. Moro å lære nye ting, men finsk er ikke noe man tilegner seg slik uten videre. Når man ikke kan ordene hjelper det lite å kunne legge til artige endelser.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Libanesisk kaffe og ost

Kamelkjøtt