Lightroom 4

Jeg blir mer og mer begeistret for den nye versjonen av LR. Versjon 4 som nå trolig nærmer seg ferdigstillelse er en god oppdatering fra LR3. Jeg har testet den på en del forskjellige CR2 og andre RAW-filer i samlinga mi og forskjellen er betydelig. Bildene fremstår skarpere og klarere uten at noe ekstra blir manuelt tilført i LR4.

Etter å ha jobbet en del dager med den nye versjonen er det slik at jeg nesten ikke har lyst til å fortsette med LR3, men der ligger jo hele bildesamlinga på noe over 100000 bilder og alle de vil jeg ikke dra inn i denne betaversjonen som LR4 fortsatt er.

Noen få tusen bilder er importert og det har gått bra. Enkelte ganger har programmet krasjet når jeg åpner et bilde i editoren før alle bildene har fått previews.

Som sist gang det kom en oppdatering regner jeg med at oppgraderignen av basen skal gå bra.

 

Backup

En viktig sak er backup og Lightroom har bra innebygget mulighet for det, men jeg har i tillegg alltid ekstra backup av alle mine bilder. DE vil jeg ikke miste.

Til en slik ekstra backup benytter jeg livedrive.com og betaler ca $8 pr. mnd for ubegrenset lagring. Har benyttet dette noe over ett år nå og det fungerer utmerket.

 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Libanesisk kaffe og ost

Kamelkjøtt