Kongestatuen i Gulen kommune

Img_8509
Ute på hovedveien står det et skilt med Skjerjehamn og et severdighetsmerke og man tar lystig av innover en sandvei som skal føre til kongestatuen. Selve statuen som Oslo ikke ville ha og som havnet i Gulen kommune hvor kongen nå står og skuer utover havet.
Spørsmålet er bare om de vil ha besøk dit. Jeg kjørte forbi det skiltet dere ser på bildet to ganger og måtte tilslutt spørre meg frem. Et lite og sprukkent treskilt er alt som forteller noe om at her finnes det et sted som heter Skjerjehamn. Skiltet er hjemmelaget og kommer ikke fra noen veimyndighet i allefall. Jeg tok ned den lille sandveien og kom frem, ja til netopp statuen av kongen. Statuen er fin den og jeg synes kunstneren, Knut Steen har gjort en fin jobb.
Hvorfor merkes ikke stedet Skjerjehamn skikkelig? Ikke et eneste sted fant jeg info om at kongestatuen stod her ute i havgapet, og det var lokale folk på kurset i dag som tipset meg om stedet da jeg spurte etter severdigheter jeg kunne titte på.
Kong Olav står på en forblåst plass og skuer utover hav og øyer. Stedet ser fint ut og det er tydligvis en del båtturister som kommer hit,
Været skifter fort der ute og det var antydning til sol i skyene for i neste øyeblikk å sprute ned. Jeg fikk tatt noen få bilder av stedet før jeg søkte dekning i bilen igjen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Libanesisk kaffe og ost

Kamelkjøtt